Jeesuksen toiminnan alku 

Jeesuksen toiminnan alku 

Markus 1: 

Johannes Kastaja

Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.

2. Profeetta Jesajan kirjassa on kirjoitettu:

"Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi; hän valmistaa sinulle tien.

3. Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi!'"

4. Niin Johannes Kastaja tuli ja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksi saamiseksi.

5. Koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset tulivat hänen luokseen, ja hän kastoi heidät Jordan-virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

6. Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hän söi heinäsirkkoja ja luonnonhunajaa.

7. Hän julisti: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengännauhaakaan minä en kelpaa maahan kumartuneena avaamaan.

8. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä."

(Rinnakkaispaikat: Matt. 3:1-12; Luuk. 3:1-9,15-17; Joh. 1:19-28)

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Mark. 1:1-8)

1. Evankeliumi Markuksen mukaan

Markus ei kirjoita mitään Jeesuksen syntymästä eikä hänen sukutaulustaan, kuten Matteus ja Luukas. Hän painottaa kuitenkin näiden kummankin tavoin jo alusta lähtien Jeesuksen jumaluutta. Markus esittää Jeesuksen Jumalan palvelijana.

Johannes Kastajan toiminta

2.Toinen jae puhuu Jesajan ennustuksen täyttymisestä, Herrasta, joka on tuleva. Tähän on oikeastaan yhdistetty kaksi raamatunkohtaa, Jes 40:3 ja Mal 3:1. Painopiste ei ole Vanhan testamentin kuvauksessa, vaan ennustuksen täsmällisessä toteutumisessa. Ottamatta lukuun 15:28:aa tämä on ainoa kerta, jolloin Markus itse lainaa profeetan sanaa evankeliumissaan. "Sinun edelläsi" kuvaa Johanneksen ja Messiaan välistä läheistä yhteyttä.

3."Huutava" tarkoittaa kovalla äänellä huutamista, kuuluvasti ja eläytyvästi puhumista sekä myös lukemista. Jumalan oma sydän oli mukana tässä sanomassa.

4.Jordanin laakson alaosa kuuluu autiomaa-alueeseen. Sekä Vt:ssa että Ut:ssa sitä kutsutaan autiomaaksi. Johannes, joka oli sukua Jeesukselle ja kuusi kuukautta häntä vanhempi, ei pysytellyt koko aikaa samalla paikalla, vaan oli enimmäkseen Jordanin läheisyydessä Jerikon tienoilla. Hän kehotti parannukseen synnistä ja uskomaan häneen, joka oli tuleva, Jeesukseen. Se, että hän kastoi, ei ollut uutta juutalaisille. Oli tavallista, että juutalaiseen uskoon kääntyvät pakanat kastettiin proselyyttikasteella. Uutta Johanneksen kasteessa oli se, että juutalaisetkin piti kastaa. Kaste oli merkki ja vertauskuva sanomasta, jota hän julisti ja jonka kastettavat ottivat vastaan.

5.Ellei sanoja "koko" ja "kaikki" voida ymmärtää aivan kirjaimellisesti, ne joka tapauksessa merkitsevät enemmän kuin paljon - suurinta osaa asukkaista. Verbi "ekporeuomai" »vaelsivat» imperfektimuodossa kertoo liikkumisesta, joka jatkui lakkaamatta. Ne, jotka tunnustivat "(homologeè)" syntinsä, kastettiin. Tunnustaminen on oikeastaan asian myöntämistä ulkopuolisen kannalta, henkilö ei siis vain myönnä tehneensä syntiä, vaan hän on samaa mieltä Jumalan kanssa. Se tarkoittaa suhtautumista syntiin Jumalan tavalla ja sen mukaisesti toimimista.

6.Sekä vaatteet että ravinto olivat autiomaaelämään soveltuvia. Johannes eli autiomaassa ja järjesti olonsa sen mukaan. Hänen yllään ei ollut kamelinnahka, vaan kamelinkarvoista kudottu vaate. 3 Moos 11:22-23:n nojalla oli luvallista syödä heinäsirkkoja, mutta vain kaikkein köyhimmät söivät niitä. Samassa autiomaassa Eliakin oli vaeltanut, ja Johannes muistutti tätä profeettaa. Vrt. 2 Kun 1:8 ja Sak 13:4.

7.Sanaa »saarnata», "kêryssè", käytettiin, kun airut ilmoitti kuninkaan saapuvan. Johannes oli väkevä, ja hän oli siitä myös hyvin tietoinen. Mutta hän tiesi, että hänen jäljessään tuleva oli väkevämpi - ja kuitenkin hän kutsui häntä Jumalan Karitsaksi (Joh 1:29). Orjan tehtävä oli kantaa herransa kenkiä tai riisua ne hänen jaloistaan. Kenkä oli usein pelkkä antura, joka oli hinnoilla sidottu jalkaan. Ks. Matt 3:11. Johannes asettui orjan asemaan. Johannes Kastajalla oli rajaton luottamus häneen, joka oli tuleva hänen jäljessään, ja hän oli varma omasta tehtävästään. Kun kaikki kansa tuli hänen luokseen (j. 5), hän tunnusti oman toimintansa olevan vähem-

8.Johannes ikään kuin sanoo: Kun on kysymys minusta ja Jumalan minulle antamasta vallasta, niin minä kastan vedellä, mutta hän ... Tämä lupaus täyttyi ensi kerran helluntaipäivänä. Hengen vuodatus tuli olemaan luonteenomaista Messiaan ajalle, mikä käy selvästi ilmi myös Vt:n häntä koskevista ennustuksista. Ks. esim. Jes 44:3; Hes 36:26 s.; Jooel 2:28. 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita